BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

SecondAuto

Sales,Exchange&Services

LEGISLATIA RUTIERA PE ANUL 2013

  • Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2012 pentru modificarea si completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 14/2011 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 840, din 13 decembrie 2012.

In conformitate cu dispozitiile art. 53 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 20 noiembrie 2012, prin care s-a adoptat modificarea si completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accident e de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 14/2011, in temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27), art. 5 lit. c), art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea d e asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:

Art. I. - Normele privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 14/2011, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 858 din 6 decembrie 2011, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 8, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(1) Asiguratorii RCA au obligatia de a intocmi evidente lunare privind asigurarea obligatorie RCA

(2) Concomitent cu virarea sumelor datorate, asiguratorii vor transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, pana in ultima zi lucratoare a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, atat in scris, cat si in format electronic, raportarile elaborate potrivit modelelor prezentate in anexele nr. 5, 6, 7, 8 si 10.”

2. La articolul 15, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Se considera ca un vehicul este asigurat, daca proprietarul acestuia are incheiat un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, cu valabilitate in limitele teritoriale prevazute la art. 11 pct. 7 din Legea nr. 136/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale celorlalte state semnatare ale Acordului multilateral, denumit in continuare asigurarea obligatorie de raspundere civila auto sau asigurarea obligatorie RCA.”

3. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) La incheierea asigurarii obligatorii RCA, asiguratorul este obligat sa emita asiguratului polita de asigurare obligatorie de raspundere civila a vehiculelor, denumita in continuare polita de asigurare RCA, impreuna cu vigneta si documentul international de asigurare.”

4. La articolul 16, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins: „(3) Pentru vehiculele pentru care se solicita asigurarea in vederea inmatricularii/inregistrarii in Romania, asiguratorii RCA au obligatia sa solicite dovada inregistrarii fiscale a vehiculului respectiv pe numele noului proprietar

(4) Asiguratorii RCA au obligatia sa solicite toate informatiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite in tariful de prima, si sa verifice corectitudinea informatiilor privind datele de identificare si tehnice ale vehiculului, precum si ale proprietarului/utilizatorului acestuia.”

5. La articolul 20, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Forma si continutul politei de asigurare RCA, documentului international de asigurare, precum si vignetei sunt prevazute in anexele nr. 1 a), 1 b) si 2.”

6. La articolul 20, alineatul (3) se abroga.

7. La articolul 20, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(4) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va aloca fiecarui asigurator nou-autorizat o serie unica, prin tragere la sorti, la sediul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, care va fi mentionata pe politele de asigurare RCA si pe vigneta.”

8. La articolul 21, alineatele (2) si (4) se abroga.

9. La articolul 24, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Limitele de despagubire stabilite de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sunt:

a) pentru pagubele materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente produse incepand cu anul 2012, la un nivel de 1.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei;

b) pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente produse incepand cu anul 2012, la un nivel de 5.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.”

10. La articolul 24, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: „(3) Limitele de despagubire vor fi revizuite din 5 in 5 ani, in functie de evolutia indicelui european al preturilor de consum (IEPC) stabilit in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2.494/95 al Consiliului din 23 octombrie 1995 privind indicii armonizati ai preturilor de consum.”

11. La articolul 26, alineatul (2), punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „4. prejudiciile produse ca urmare a vatamarii corporale sau decesului membrilor familiei asiguratului sau membrilor familiei conducatorului auto, cu exceptia despagubirilor solicitate de catre conducatorul auto vinovat de producerea accidentului;“.

12. La articolul 27, punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „2. prejudiciile produse bunurilor apartinand conducatorului vehiculului raspunzator de producerea accidentului, precum si cele produse ca urmare a vatamarii corporale sau decesului acestuia, indiferent cine solicita aceste despagubiri;”.

13. La articolul 31, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Pentru vehiculele care se radiaza din circulatie sau pentru care asiguratul transmite dreptul de proprietate in perioada de asigurare, prima de asigurare aferenta perioadei cuprinse intre data inceperii si data incetarii raspunderii asiguratorului RCA se calculeaza prin insumarea primelor lunare stabilite in tariful de prime al asiguratorului RCA, corespunzator numarului de luni intregi de asigurare cuprinse in perioada de valabilitate a asigurarii. Orice fractiune de luna este considerata luna intreaga.”

14. Articolul 79 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 79. -Anexele nr. 1 a), 1 b), 2, 3, 4, 5, 6, 7, 7a), 8, 9 si 10 fac parte integranta din prezentele norme.”

15. Anexa nr. 1a) se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.

16. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.

17. Dupa anexa nr. 9 se introduce o noua anexa, anexa nr. 10, prevazuta in anexa nr. 3 la prezentul ordin.

Art. II. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.

Art. III. - Asiguratorii, precum si directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Daniel George Tudor (Bucuresti, 6 Decembrie 2012)

  • Codul rutier va suferi modificari importante din 19 Ianuarie 2013, cand noile reglementari din legislatia rutiera vor intra in vigoare. Aflati din articolul de mai jos ce reguli noi se aplica de luna viitoare in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice.

1) Un nou model pentru permisul de conducere
Forma si continutul permisului de conducere vor fi modificate incepand din 2013, astfel incat documentul sa corespunda modelului european. In general, continutul permisului este acelasi, doar modul in care elementele sunt aranjate difera putin.
In plus fata de modelul actual, pe noile permise de conducere vor putea sa apara informatii despre problemele medicale ale conducatorului auto: daca poarta ochelari sau lentile de contact, daca are aparat auditiv sau proteza pentru unul sau mai multe dintre membre.

De asemenea, pe permis vor fi notate toate restrictiile pe care titularul le are la condus, cum ar fi restrictie la calatoria pe timpul zilei (de exemplu: o ora dupa rasaritul soarelui si o ora inainte de apus), restrictie la calatoria pe o raza de ... km de la locul de resedinta a titularului sau doar in interiorul unui oras, in perimetrul unei zone/regiuni, conducere fara pasageri in habitaclul autovehiculului, etc.
Vechile permise de conducere raman valabile pana la expirarea perioadei lor de valabilitate, astfel incat conducatorii nu trebuie sa isi schimbe permisele odata cu aparitia celor noi. Ei isi vor pastra vechiul permis, urmand ca in momentul in care acesta expira sa li se elibereze documentul in noul format.

2) Permisul de conducere, obligatoriu si pentru mopede
Potrivit noilor reglementari, aplicabile de la 19 ianuarie 2013, mopedele sunt considerate autovehicule, ceea ce inseamna ca pentru a le conduce este nevoie de permis de conducere.
Astfel, pentru a le conduce s-a introdus categoria de permis AM, care poate fi obtinut numai de persoane cu varsta minima de 16 ani impliniti.
Permisul pentru categoria AM va fi valabil 10 ani, iar obtinerea lui va fi conditionata, la fel ca in cazul celorlalte categorii, de sustinerea unei probe teoretice de verificare a cunostintelor si a unei probe practice de verificare a aptitudinilor si comportamentului.
Noile reguli precizeaza ca proba practica pentru categoria AM consta numai in verificarea aptitudinilor in poligoane special amenajate, conditiile de obtinere a permisului de conducere urmand sa se stabileasca prin regulament.

3) Reinnoirea de permis, numai cu vizita medicala
Noile reglementari rutiere stabilesc ca prelungirea valabilitatii administrative a permisului de conducere este conditionata de efectuarea verificarii medicale corespunzatoare categoriilor de permis detinute.
Pana acum, la reinnoirea unui permis auto expirat, nu se impunea efectuarea examinarii medicale.
Mai mult decat atat, legea precizeaza clar ca eliberarea permiselor de conducere cu o noua valabilitate administrativa se realizeaza fara sustinerea unui nou examen, insa vor trebui respectate anumite conditii, care vor fi stabilite printr-un ordin al ministrului administratiei si internelor. (niciun asemenea ordin nu a fost inca publicat.)

4) Incalcarea regulilor de circulatie pe biciclete, sanctionata de Codul rutier
Noile reguli de circulatie prevad ca, daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
In plus, conform noilor prevederi, Codul rutier mai include in categoria contraventiilor care vor fi sanctionate cu amenzi din clasa a III-a de sanctiuni (de la 6 la 8 puncte-amenda) si "nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor".

5) Echivalari intre categorii si subcategorii ale permiselor auto
Noile reglementari aplicabile de anul viitor permit si o serie de echivalari intre anumite categorii sau subcategorii ale permiselor de conducere, necesare pentru transpunerea in legislatie nationala a anumitor prevederi din Directiva 2006/126/CE, publicata in 30 decembrie 2006.

Astfel, categoriile si subcategoriile de vehicule pentru care au fost emise permise de conducere anterior datei de 19 ianuarie 2013 se echivaleaza cu categoriile de vehicule pentru care se elibereaza permise de conducere dupa aceasta data in felul urmator:
a) categoria A cu categoria A;
b) categoria B cu categoria B;
c) categoria BE cu categoria BE;
d) categoria C cu categoria C;
e) categoria CE cu categoria CE; 7
f) categoria D cu categoria D;
g) categoria DE cu categoria DE;
h) categoria Tb cu categoria Tb;
i) categoria Tv cu categoria Tv;
j) categoria Tr cu categoria Tr;
k) subcategoria Al cu categoria Al;
l) subcategoria B1 cu categoria B1;
m) subcategoria C1 cu categoria C1;
n) subcategoria C1E cu categoria C1E;
o) subcategoria Dl cu categoria Dl;
p) subcategoria D1E cu categoria D1E.
6) Care sunt actele normative care prevad aceste modificari
Anul acesta Codul rutier a fost modificat prin Legea nr. 203/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 760, din 12 noiembrie 2012.

Noul model al permisului de conducere este prevazut in Ordinul MAI nr. 157/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 430 din 26 iunie.

Noua regulă a fost introdusă de Guvern în Codul rutier, prin ordonanţă de urgenţă.

Odată cu aplicarea noilor prevederi, conducătorii auto vor avea o cale de recurs împotriva hotărârilor judecătorești prin care instanţa soluționează plângerile împotriva procesului verbal de constatare a contravențiilor de circulație.

Codul Rutier va fi modificat din ianuarie 2013, schimbările urmând să intre în vigoare pentru toți participanții la trafic. Noile reguli de circulație prevăd ca, dacă un drum este dotat cu o pistă specială destinată bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă. În plus, conform noilor prevederi, Codul Rutier mai include în categoria contravențiilor care vor fi sancționate cu amenzi din clasa a III-a de sancțiuni (de la 6 la 8 puncte-amendă) și „nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor“.

Noile reglementări rutiere stabilesc că prelungirea valabilității admi¬nistrative a permisului de conducere este condiționată de efectuarea verificării medicale corespunzătoare categoriilor de permis deținute. Până acum, la reînnoirea unui permis auto expirat, nu se impunea efectuarea examinării medicale. Mai mult decât atât, legea precizează clar că eliberarea permiselor de conducere cu o nouă valabilitate administrativă se realizează fără susținerea unui nou examen, însă vor trebui respectate anumite condiții, care vor fi stabilite printr-un ordin al ministrului administrației și internelor.