Astfel, plata acestui impozit va fi calculata in functie de emisia de noxe si capacitatea cilindrica a vehiculului.
Insa presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Augustin Hagiu, sustinea, anul trecut, pentru
Ziare.com, ca plata unei taxe auto pe principiul poluatorul plateste este injusta. In schimb, el propunea ca sa se gaseasca o formula de calcul pentru un impozit anual, care sa includa atat vechimea masinii, cat si normele de poluare.
Taxa auto 2013: Intre eliminare si protejarea mediului
Astfel, daca cineva are o masina hibrid, care nu polueaza, nu va plati nimic in primii ani, insa, odata cu trecerea timpului, va fi nevoit sa dea totusi bani la stat, deoarece masina s-a invechit.
Insa ramane de vazut ce formula va adopta Guvernul si daca va tine cont de propunerilor celor din industrie.
Taxa auto, "buba" sistemului romanesc
Taxa auto a fost introdusa de Guvernul condus de Calin Popescu-Tarceanu in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori.
Insa Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.
Ulterior, in 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%.
In acelasi timp, in luna ianuarie 2012, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul lui 2013, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.
Pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare, deschise in 2011-2012, pentru restituirea taxei de poluare auto.
Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 de milioane de euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv